Jakich pojazdów nie powinno się holować?
- Aut wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Niektórzy producenci aut pozwalają na holowanie niektórych modeli na niedużych dystansach z niewielką prędkością. Gdy nie odpala silnik, nie działa pompa oleju, która jest odpowiedzialna za odpowiednie smarowanie skrzyni.
- Można więc doprowadzić do jej uszkodzenia. Najlepiej nie narażać jej i wezwać lawetę. Serwis albo wymiana skrzyni biegów jest bardzo droga – od kilku do nawet kilkunastu tys. złotych.
- Samochodów z napędem hybrydowym. Masz elektryka – ryzyko jest zbyt duże. Lepiej skorzystać z lawety.
- Aut z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym, w których niemożliwe jest uruchomienie silnika bądź gdy doszło do rozszczelnienia (np. miechów w zawieszeniu pneumatycznym), co powoduje obniżenie samochodu.
- Samochodów, które mają stały napęd na obie osie – chyba, że istnieje możliwość rozpięcia napędów.
- Dodatkowo – nie wolno holować aut na autostradach. Także w przypadku jakiejkolwiek awarii na autobanie należy wezwać lawetę.
Co jest potrzebne do holowania samochodu osobowego?
- Odpowiednio wytrzymała linka holownicza – najlepiej 4 do 6 metrów długości. Linka powinna być oznaczona w kolorach biało-czerwonym.
- Sztywny hol o długości do 3 m.
- Trójkąt ostrzegawczy
Jak przygotować się do holowania używając linki?
- Instalujemy linkę w aucie holującym. Zlokalizuj ucho holownicze (czasem może wymagać wkręcenia ucha holowniczego) – powinno znajdować się w bagażniku obok koła zapasowego. Punkt do wkręcenia ucha powinien być pod zaślepką. Należy stosować tylko ucho oryginalne.
- Linki holowniczej nie wolno montować do haka holowniczego.
- Następnie instalujemy linkę holowniczą w aucie holowanym. Najczęściej w przednim zderzaku znajduje się stały hak albo miejsce do wkręcenia ucha holowniczego. Postępujemy tak samo, jak w przypadku auta holowanego.
- W samochodzie holowanym instalujemy trójkąt ostrzegawczy – na tylnej szybie, na zewnątrz, tak aby był jak najlepiej widoczny. Według obowiązujących przepisów – powinien być po lewej stronie.
- Obydwa auta muszą mieć włączone światła mijania. Uwaga – nie włączać świateł awaryjnych ani świateł do jazdy dziennej w aucie holującym i holowanym – jest to niedozwolone.
- Jeśli linka holownicza nie ma odpowiedniego oznaczenia biało-czerwonego, należy na niej umieścić chorągiewki w kolorze czerwonym lub żółtym, aby linka była bardziej widoczna.
- Najlepiej aby kierowcy obu aut mieli zestawy głośnomówiące w swoich autach aby swobodnie wymieniać się informacjami/komunikatami. Oczywiście idealne byłyby interkomy, ale dla jednorazowej sytuacji wystarczą zwykłe telefony komórkowe.

Holowanie samochodu – co musisz wiedzieć cz.2